Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Starý pán předstírá smrt, aby se rodina sešla. A Evropa slzí.

Ten starý pán ovšem neprožívá své smutné chvilky v panelákovém 2+1. To by nemělo správnou estetickou hodnotu. 

Stejně tak děti zjevně nejsou uhoněnými úředníky, kteří mají pocit, že si dopřáli bene, když si nakoupili kostýmky a obleky v nějakém mezinárodním řetězci.

Dědečkova vila je nádherně zařízená, uklizená do posledního smítka. To asi starý pán nezvládl sám. Stejně tak příprava finální hostiny musela dát pořádnou práci. Jsem z velké rodiny, takže si dovedu představit, jaká je to honička. Někdo to také celé musel zaplatit. Možná ty děti, které zjevně nemají hluboko do kapsy, díky svým přitažlivým profesím? Možná je starý pán rentiér?

Ono je to vlastně jedno. Reklama samozřejmě míří na emoce, ne na rozum.

A co nám přes ty emoce vlastně chce vzkázat? Nemyslete pořád jen na práci a na peníze, věnujte se svým rodičům a svým rodinám? Jenomže když my zároveň tolik toužíme vypadat a žít přesně jako ty dospělé děti v reklamním klipu. Chceme mít ty krásné domy, kanceláře a mobilní telefony. Chceme nakupovat krásné a elegantní oblečení a navíc v něm chceme krásně a elegantně vypadat a chceme mít tu volnost a spoustu peněz, která nám umožní koupit si okamžitě letenky, i kdyby to mělo být na druhý konec světa. Člověk tak nějak cítí, že pláč nad fotkou, kterou vytáhne z peněženky plné karet a má přitom výhled z x-tého patra, no... co si budeme vyprávět, je to trochu jiný pláč, než když právě řešíte, kde máte vzít peníze na další splátku úvěru z minulých Vánoc.

Jsme chyceni v pasti uběhaných životů a reklamní estetiky, která nám ukazuje, jak je to správně. Jak to správně vypadá, když jsou lidé společně šťastni a pak si ten večer všichni báječně užijí. Žádná ožehavá témata, jako třeba politika, nebo nějaká dvacet let nedořešená křivda, případně něco jiného. Všichni přesně vědí, jak udržet skvělou náladu a celý večer se bavit. Dokonce po tom množství jídla nepotřebují ani žádné pilulky na žaludek nebo plynatost.

Německý nákupní řetězec nám natočil krásnou reklamu. Přiznám se, že jsem také zamáčkla slzu. Na emoce tedy míří naprosto neomylně. Třeba si na to vzpomeneme i potom, co emoce odezní. V lednu nebo v únoru. Třeba přijde opravdová zima a naši staří rodiče budou potřebovat, abychom jim přivezli nákup. Což bude zase jen další položka v seznamu úkolů v našich uběhaných životech. Nebo si budou chtít aspoň po telefonu popovídat, trochu si postěžovat. A my se třeba na chvíli nebudeme dívat na hodinky. A budeme doufat, že si toho všimnou naše děti a jednou si na to vzpomenou. Alespoň o Vánocích.

Je to jen reklama. Co ale naše dojímání se nad vánoční kampaní supermarketu vypovídá o nás samých? O naši společné kultuře (dojímáme se napříč evropskými zeměmi), o našich hodnotách, o našich životech?

Jak by ji vnímali lidé třeba v Číně nebo v muslimských zemích, tedy v kulturách stále ještě hodně zaměřených na rodinu? Rozuměli by jí vůbec? Možná je to reklama, která o postupném zániku našich hodnot vypovídá tisíckrát lépe, než všechny novinové články. Starý pán musí předstírat smrt, aby jeho úspěšné a bohaté děti zvedly zadek a jely se na něj podívat. To je naše kultura. To nás dojímá. Jsme ještě vůbec normální? Mimochodem, Vánoce jsou svátkem té nejhlubší naděje pro svět, svátkem narození Krista. O tom ale tahle reklama nemluví už vůbec.   

Autor: Marie Petrovová | úterý 8.12.2015 10:12 | karma článku: 38,71 | přečteno: 7587x
  • Další články autora

Marie Petrovová

Bankomat do každé obce nad 1000 obyvatel

Čínský kapitál se hrne do Čech. Dokonce si brousí zuby na bankovní spojenectví odrážející nostalgii po někdejším mocnářství.

1.4.2016 v 9:58 | Karma: 13,95 | Přečteno: 610x | Diskuse| Ekonomika

Marie Petrovová

Opravdu chtějí letos klienti masově měnit banku?

Podle průzkumu společnosti STEM/MARK touží klienti především po levných účtech a dobře úročených vkladech.

18.3.2016 v 6:57 | Karma: 18,03 | Přečteno: 746x | Diskuse| Ekonomika

Marie Petrovová

Ženich si pro ZUNO k oltáři nepřišel. Proč?

V rakouské centrále Raiffeisen se už pomalu těšili, že internetovou dcerku Zuno strčí pod ruský čepec, ale nevyšlo to. Ruská bankovní skupina Alfa od dohody o převzetí odstoupila.

4.3.2016 v 11:29 | Karma: 13,81 | Přečteno: 527x | Diskuse| Ostatní

Marie Petrovová

Plíživý evropský komunismus

Evropská komise chce regulovaný bankovní účet. Hloupost, nebo začátek bankovní inkluze? Zdá se, že už máme kandidáta na slovo roku...

26.2.2016 v 9:38 | Karma: 20,75 | Přečteno: 550x | Diskuse| Ostatní

Marie Petrovová

Císařovy inovativní šaty

Začátek roku přinesl nové reklamní spoty několika bank, začínají se sbírat různá ocenění za rok minulý. Já jsem se podívala na to, co přinesly banky od začátku roku nového klientům.

19.2.2016 v 11:57 | Karma: 11,91 | Přečteno: 333x | Diskuse| Ostatní

Marie Petrovová

P2P – když lidé půjčují lidem, jsou peníze opět až na prvním místě

Půjčit si přímo od lidí můžete třeba na portálu Zonky. Tam se chlubí tím, že jsou lidštější, levnější a celkově příjemnější než banky. Žádné nesrozumitelné smlouvy, všechno přátelské a veselé. Tak to vyzkoušíme, ne?

5.2.2016 v 10:05 | Karma: 12,82 | Přečteno: 746x | Diskuse| Ostatní

Marie Petrovová

Konečně dobrá zpráva pro začínající podnikatele

Dobrá zpráva prý není pro média žádná zpráva. Říká se to. Otevře-li si člověk internet nebo noviny, tak to tak někdy i vypadá.

29.1.2016 v 11:34 | Karma: 9,71 | Přečteno: 517x | Diskuse| Ostatní

Marie Petrovová

Hoši z Bruselu objevili "šaltpáku"

A učí se s ní zařazovat rychlosti. Zatím tedy dvě. Nejdříve je potřeba něco pořádně utáhnout a pak hledat výjimky.

22.1.2016 v 10:11 | Karma: 19,91 | Přečteno: 659x | Diskuse| Ostatní

Marie Petrovová

Budou kvóty i na firemní psychopaty?

Ženy a kvóty - to už je skoro povinná odrhovačka v každém rozhovoru s nějakou vysoce postavenou ženou. Překvapivě jsou některé pro a některé proti, to je asi tak celkový přínos dané informace.

19.1.2016 v 17:35 | Karma: 18,00 | Přečteno: 421x | Diskuse| Ostatní

Marie Petrovová

Neprodáš - zahyneš, takže zpátky na větve

Branch je anglicky třeba větev nebo také pobočka. To je takové to zařízení, které prý moc nepotřebujete, když poskytujete služby na internetu.

15.1.2016 v 9:29 | Karma: 12,13 | Přečteno: 236x | Diskuse| Ostatní

Marie Petrovová

Když na „TO“ dojde, mění Air..ční banka negližé

Očekávání jsou věcí ošemetnou. Vzpomeňte si na Bridget Jones, jak řešila dilema: tanga, nebo stahovačky?

8.1.2016 v 10:35 | Karma: 17,98 | Přečteno: 552x | Diskuse| Ostatní

Marie Petrovová

Vánoce 1988/2015

Dostal se mi do ruky časopis Dorka z prosince 1988. Normálním lidem se takové věci přihodí na návštěvě u babičky nebo v antikvariátu.

22.12.2015 v 20:49 | Karma: 16,32 | Přečteno: 742x | Diskuse| Ostatní

Marie Petrovová

O tom, jak mBank vykopala jámu a teď do ní sama klouže

Nenechte se okrádat – reklamní slogan mBank říká, že všechny ostatní banky kradou. Tedy, že jsou to zloději. Zase jeden krásný příklad útoku na emoce.

18.12.2015 v 12:50 | Karma: 34,93 | Přečteno: 7485x | Diskuse| Ostatní

Marie Petrovová

Než vyrazíte na rande, neprohlížejte si nejkrásnější muže světa

Proč? Protože vás potenciální partner nejspíš zklame. Princip kontrastu nám totiž dokáže pořádně zakalit jasné myšlení.

15.12.2015 v 13:09 | Karma: 22,40 | Přečteno: 3044x | Diskuse| Ostatní

Marie Petrovová

Snad Navigátor neztratí sever

Jsou inovace u spotřebitelských úvěrů tím, co skutečně podpoří finanční gramotnost? To je otázka, kterou jsem si musela položit u letošních výsledků Navigátoru bezpečného úvěru.

30.11.2015 v 19:55 | Karma: 8,92 | Přečteno: 322x | Diskuse| Ostatní

Marie Petrovová

Evropská komise zase jednou chtěla „prospět lidem“

Také občas nevěříte vlastním očím, když si přečtete, jak se Evropská komise rázně rozhodla chránit spotřebitele (nebo možná pomoci některým výrobcům)?

23.11.2015 v 11:53 | Karma: 20,74 | Přečteno: 1115x | Diskuse| Ostatní

Marie Petrovová

Úspěch banky „bez zadní nápravy“

Česká spořitelna je bankou roku. To zase bude na internetové pavlači povyk. Spoustě vyhraněných fanoušků jiných ústavů se to vůbec nebude líbit.

13.11.2015 v 13:55 | Karma: 12,74 | Přečteno: 661x | Diskuse| Ostatní

Marie Petrovová

Neplaťte za účet, on se najde „někdo“, kdo to za vás zacvaká

Výpadky z příjmů za vedení účtů budou banky kompenzovat jinde. To je mi ale překvapení. Všechen ten marketingový povyk kolem poplatků za vedení účtů celkem nutně vede právě k propadu příjmů.

6.11.2015 v 10:49 | Karma: 21,51 | Přečteno: 1275x | Diskuse| Ostatní

Marie Petrovová

Kdo padne ve válce o bankomaty? Klient malých bank?

MasterCard zvýšil poplatky bankám, které pro své klienty nevyužívají své vlastní, ale cizí bankomaty. Zároveň jim dal rok na to, aby se na takové zvýšení ceny připravily.

30.10.2015 v 13:32 | Karma: 16,98 | Přečteno: 2708x | Diskuse| Ostatní

Marie Petrovová

Chceme víc vydělat, ale myslíme to hezky

Nové pobočky moc stavět nebudeme, ale protože se chceme dostat k dalším klientům, budeme spolupracovat s brokerskou společností. To je strategie, se kterou aktuálně přichází mBank.

23.10.2015 v 11:32 | Karma: 10,00 | Přečteno: 477x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 33
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1235x
Bývalá ředitelka komunikace v Komerční bance a v GE Money Bank. Dnes žena, která se po mnoha letech v korporátním prostředí, rozhodla postavit vlastní podnikání. Fascinují mě české ženy, které zvládnou to, co snad nezvládne žádná jiná žena na světě. Jen mám pocit, že to pro ně není tak úplně dobře. A pokouším se to změnit. Kromě toho mě baví pozorovat s odstupem několika let svou někdejší profesi.

Seznam rubrik