Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Smoluňka či dluž s úvěry a spořením nesouvisejí

Pouze se teď nacházejí ve stejné budově.  A já z toho mám radost. Mám totiž ráda včely.  Moje náklonnost k tomuto sociálnímu hmyzu nijak neutrpěla ani tím, že jsem poměrně velkou část svého dětství strávila ve stavu oteklém. 

Zpravidla se jednalo o prsty na rukou, chodidla a samozřejmě ušní boltce. Ty si jako objekt útoku vybíraly včely nejčastěji. Myslím, že mě rodiče od jara do podzimu neviděli nikdy úplně souměrnou...

Babička s dědou bydleli na samotě u lesa a chovali desítky včelstev. Vůně propolisu, medu, vosku – to jsou moje kouzelné vůně dětství. Dokonce to platí i pro propolis vylouhovaný v kořalce. Babička tuhle tinkturu používala jako univerzální léčivý prostředek, mazalo se tím všechno: zvenku i zevnitř. Zvenku to pálilo, zevnitř ostatně taky, ale fungovalo to. Mimochodem, české výrazy pro propolis jsou právě smoluňka a dluž. Moc se nepoužívají, vlastně vůbec. Řekla bych, že je to tak dobře a že z řečtiny pocházející propolis je opravdu lepší. Na propolis jako zázračný lék nedám dopustit dodnes, i když už jsou úly na samotě u lesa prázdné a babičku s dědou vidím ve včelařských kuklách a hábitech jen na fotkách a ve vzpomínkách.

Jako dítě jsem se naučila včely ctít, nikdy je zbytečně neprudit, starat se o ně a jako dospělé mi pokaždé na zahradě udělají radost a srdečně je vítám. V posledních letech o to srdečněji, oč častěji se objevují znepokojivé zprávy o tom, že včely mizí. Přestože jsem toho o včelách docela hodně přečetla, vždycky jsem si myslela, že se jim nejlépe žije na venkově. Netušila jsem, že se jim daří dobře i ve městě. Dozvěděla jsem se o tom díky Raiffeisen Stavební spořitelně, která se rozhodla chovat včely na střeše své pražské budovy. Úplně mě to odbouralo. V pozitivním smyslu. Spořitelna k tomu má celý příběh, protože zjevně ví, že bez příběhu by to nikoho nezajímalo. Tentokrát to ale není příběh pro příběh, je to zajímavé, zábavné, poučné a navíc přínosné.

Finanční instituce mi většinou udělají radost, když mi na účet připíšou nějakou tu kačku zhodnocení, ale rozhodně bych nevěřila, že mě potěší chovem včel. Možná tahle firma nezaměstnává jen samé skvěle „vystajlované“ slušňácké mladíčky, ale pro svět kolem sebe něco doopravdy dělá. Není to jen vrkání s partou fanoušků na Facebooku na téma vlastní úžasnosti. Je to skvělý nápad, který pojmu firemní odpovědnost dává obsah. Vážím si toho, když někdo nechce být jen mladý, dynamický, okázale přátelský, ale když má pocit, že musí také něco vracet. Nepochybuji o tom, že se najde dost těch, kteří budou stále považovat firemní odpovědnost za manipulaci a snahu zalíbit se, za komplot těch, co vydělávají peníze. Ale to je jedno. Podstatné je, že ty včely tu jsou. Nechci opomíjet všechny další skvělé projekty, které řada zavedených bank a jiných firem podporuje, ale včely jsou prostě moje srdeční záležitost.

Až si teď na podzim budete dávat lžičku medu do čaje, vzpomeňte si, že na půl kila medu pracuje víc než 550 včel celý svůj krátký život. I stavební spořitelnu můžete mít rádi...

 

 

Autor: Marie Petrovová | pátek 9.10.2015 11:07 | karma článku: 8,67 | přečteno: 358x
  • Další články autora

Marie Petrovová

Bankomat do každé obce nad 1000 obyvatel

Čínský kapitál se hrne do Čech. Dokonce si brousí zuby na bankovní spojenectví odrážející nostalgii po někdejším mocnářství.

1.4.2016 v 9:58 | Karma: 13,95 | Přečteno: 610x | Diskuse| Ekonomika

Marie Petrovová

Opravdu chtějí letos klienti masově měnit banku?

Podle průzkumu společnosti STEM/MARK touží klienti především po levných účtech a dobře úročených vkladech.

18.3.2016 v 6:57 | Karma: 18,03 | Přečteno: 746x | Diskuse| Ekonomika

Marie Petrovová

Ženich si pro ZUNO k oltáři nepřišel. Proč?

V rakouské centrále Raiffeisen se už pomalu těšili, že internetovou dcerku Zuno strčí pod ruský čepec, ale nevyšlo to. Ruská bankovní skupina Alfa od dohody o převzetí odstoupila.

4.3.2016 v 11:29 | Karma: 13,81 | Přečteno: 527x | Diskuse| Ostatní

Marie Petrovová

Plíživý evropský komunismus

Evropská komise chce regulovaný bankovní účet. Hloupost, nebo začátek bankovní inkluze? Zdá se, že už máme kandidáta na slovo roku...

26.2.2016 v 9:38 | Karma: 20,75 | Přečteno: 550x | Diskuse| Ostatní

Marie Petrovová

Císařovy inovativní šaty

Začátek roku přinesl nové reklamní spoty několika bank, začínají se sbírat různá ocenění za rok minulý. Já jsem se podívala na to, co přinesly banky od začátku roku nového klientům.

19.2.2016 v 11:57 | Karma: 11,91 | Přečteno: 333x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 33
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1235x
Bývalá ředitelka komunikace v Komerční bance a v GE Money Bank. Dnes žena, která se po mnoha letech v korporátním prostředí, rozhodla postavit vlastní podnikání. Fascinují mě české ženy, které zvládnou to, co snad nezvládne žádná jiná žena na světě. Jen mám pocit, že to pro ně není tak úplně dobře. A pokouším se to změnit. Kromě toho mě baví pozorovat s odstupem několika let svou někdejší profesi.

Seznam rubrik