Smoluňka či dluž s úvěry a spořením nesouvisejí

9. 10. 2015 11:07:04
Pouze se teď nacházejí ve stejné budově. A já z toho mám radost. Mám totiž ráda včely. Moje náklonnost k tomuto sociálnímu hmyzu nijak neutrpěla ani tím, že jsem poměrně velkou část svého dětství strávila ve stavu oteklém.

Zpravidla se jednalo o prsty na rukou, chodidla a samozřejmě ušní boltce. Ty si jako objekt útoku vybíraly včely nejčastěji. Myslím, že mě rodiče od jara do podzimu neviděli nikdy úplně souměrnou...

Babička s dědou bydleli na samotě u lesa a chovali desítky včelstev. Vůně propolisu, medu, vosku – to jsou moje kouzelné vůně dětství. Dokonce to platí i pro propolis vylouhovaný v kořalce. Babička tuhle tinkturu používala jako univerzální léčivý prostředek, mazalo se tím všechno: zvenku i zevnitř. Zvenku to pálilo, zevnitř ostatně taky, ale fungovalo to. Mimochodem, české výrazy pro propolis jsou právě smoluňka a dluž. Moc se nepoužívají, vlastně vůbec. Řekla bych, že je to tak dobře a že z řečtiny pocházející propolis je opravdu lepší. Na propolis jako zázračný lék nedám dopustit dodnes, i když už jsou úly na samotě u lesa prázdné a babičku s dědou vidím ve včelařských kuklách a hábitech jen na fotkách a ve vzpomínkách.

Jako dítě jsem se naučila včely ctít, nikdy je zbytečně neprudit, starat se o ně a jako dospělé mi pokaždé na zahradě udělají radost a srdečně je vítám. V posledních letech o to srdečněji, oč častěji se objevují znepokojivé zprávy o tom, že včely mizí. Přestože jsem toho o včelách docela hodně přečetla, vždycky jsem si myslela, že se jim nejlépe žije na venkově. Netušila jsem, že se jim daří dobře i ve městě. Dozvěděla jsem se o tom díky Raiffeisen Stavební spořitelně, která se rozhodla chovat včely na střeše své pražské budovy. Úplně mě to odbouralo. V pozitivním smyslu. Spořitelna k tomu má celý příběh, protože zjevně ví, že bez příběhu by to nikoho nezajímalo. Tentokrát to ale není příběh pro příběh, je to zajímavé, zábavné, poučné a navíc přínosné.

Finanční instituce mi většinou udělají radost, když mi na účet připíšou nějakou tu kačku zhodnocení, ale rozhodně bych nevěřila, že mě potěší chovem včel. Možná tahle firma nezaměstnává jen samé skvěle „vystajlované“ slušňácké mladíčky, ale pro svět kolem sebe něco doopravdy dělá. Není to jen vrkání s partou fanoušků na Facebooku na téma vlastní úžasnosti. Je to skvělý nápad, který pojmu firemní odpovědnost dává obsah. Vážím si toho, když někdo nechce být jen mladý, dynamický, okázale přátelský, ale když má pocit, že musí také něco vracet. Nepochybuji o tom, že se najde dost těch, kteří budou stále považovat firemní odpovědnost za manipulaci a snahu zalíbit se, za komplot těch, co vydělávají peníze. Ale to je jedno. Podstatné je, že ty včely tu jsou. Nechci opomíjet všechny další skvělé projekty, které řada zavedených bank a jiných firem podporuje, ale včely jsou prostě moje srdeční záležitost.

Až si teď na podzim budete dávat lžičku medu do čaje, vzpomeňte si, že na půl kila medu pracuje víc než 550 včel celý svůj krátký život. I stavební spořitelnu můžete mít rádi...

Autor: Marie Petrovová | pátek 9.10.2015 11:07 | karma článku: 8.67 | přečteno: 358x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 13.27 | Přečteno: 161 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 26 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 23 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.11 | Přečteno: 282 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.53 | Přečteno: 490 | Diskuse
Počet článků 33 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1235

Bývalá ředitelka komunikace v Komerční bance a v GE Money Bank. Dnes žena, která se po mnoha letech v korporátním prostředí, rozhodla postavit vlastní podnikání. Fascinují mě české ženy, které zvládnou to, co snad nezvládne žádná jiná žena na světě. Jen mám pocit, že to pro ně není tak úplně dobře. A pokouším se to změnit. Kromě toho mě baví pozorovat s odstupem několika let svou někdejší profesi.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...